Ihminen unohtui kuluttajakeskeisyydestä
Nyt puhutaan ruuan tulevaisuudesta. Jällern asia on tapetilla ja tutkijat povaavat ruuan tulevaisuuden olevan sitä että robotit valmistavat ja tarjoilevat ruuat, kotiruoka saadaan 3D-printteristä ja rehut kasvaa kauppojen katolla tai laboratorioissa. Ihmiskontakteja on hyvin vähän ja kaiken kerrotaan olevan yksinkertaista, helppoa, vapauttavaa, aikaa säästävää ja ekologista.
Samalla kertotaan että kotikasvattamo, sellainen sylintrin muotoinen laite, tulee jo lähitulevaisuudessa olemaan jokaisesessa keittiössä. Siinä laitteessa kasvatetasn sitten alkusoluista ja biomassasta vaikka porkkanoita, pihvejä ja perunoita jos niin vaikka haluaa. En tosin ymmärrä miksi kutsua porkkanaksi oransia ja rakeista biomönjää joka ei näytä porkkanalta eikä luultavasti maistukkaan siltä. 3D-tulostus puolestaan mahdollistaa sen etyä jokainen voi valita ruokansa värin, maun ja ravintoarvot oman mieltymyksensä ja tarkkasn mitattujen kehon tarpeiden mukaan. Jokainen vain napin painalluksella tilaisi printteristä jotain yksilöllistä aina kun mieli tekee. Ja jos biomassa pääsee loppumaan CellBod ruoka-automastista tai 3D-printtetistä, niin jällen vain napin painallus ja troonikopteri toimittaa ostokset kotiovelle eikä kotoa tarvitse poistua kuin virtuaali todellisuuteen.
Kuitenkin tuntuu siltä että täsdä unohtuvat ihmiset, kuten kerrotaan nyt huolissaan Iltasanomissa. Pahimmillasn liika helppous tekee ihmisistä passivoituneita, turtuneita ja turhautuneita. Ja turhautuneesta ihmisestä tulee vihainen ja agressiivinen. Onhan idea sinänsä kaunis, pienentää jätevirttoja ja ruokahävikkiä teknologian avulla. Ja sanoohan VTT:n edustaja Ylelle antamassa haastattelussaan että kuluttaja sopeutuu aina uusiin tilanteisiin. Hämmästyttämään itsellä jää että minne katosi se kuluttajakeskeisyys?
Mutta mita sitä enempää kirjoittamaan kun voitte lukea artikkelit itsekkin:
http://yle.fi/uutiset/3-9446757
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005078317.html
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005078669.html
Kommentit (0)