DanielMalinen Ollaan realisteja

Malmin lentokenttä este kehitykselle?

Jyväskyläläisenä sitä enimmäkseen vain ihmettelee kuinka pääkaupunkiseudulla kisstellään Malmin lentokentan ja asuinalueen välillä. Usein saa vain lukea että helsingissä ollaan asiasta sitämieltä ja Helsingissä ollaan tätämieltämutta harvemmin ollaan kysytty mieli piteitä koko maasta tulisiko kenttää säilyttää vai rakentaa täyteen törkeän kalliita ökytornitaloja niin kuin täällä Jyväskylässä uusia kerrostaloja kutsutaan sukkaiden kesken. Mielestäni tämä vastakkain asettelu on turhaa ja hakisisin ennemmin kompromissia.

Itse näkisin Malmin hyvänä kehittämiskohteena vaikka kenttä säilytettäisiinkin. Ensinnäkin kenttää voidaan sopeuttaa ja mukauttaa nykyisen käytön tarpeisiin jolloin vapautuvaa maa-alaa voidaan hyödyntää niin viherrakentamiseen virkistysalueiksi kuin myös käyttää täydennys rakentamiseen. Ehdottaisin myös Malminkentän kehittämistä museokenttänä ja kulttuuritapahtuma-alueena(vai onko Helsingissä enään muuta tarpeeksi isoa aukiota suurille tapahtumille ja festareille?). Ehdottaisin myös että sekä Suomen ilmailumusea (Helsinki-Vantaa) ja Suomen ilmavoimamuseo (Jyväskylä-Tikkakoski) siirettäisiin nykyisistä tiloistaan Malmin yhteyteen entistä suurempiin ja käytännöllisempiin tiloihin. Mutta jos Malminkenttä jyrätään asuinalueeksi rikkaille Espoolaisille niin mitä Malmin arkkitehtonisesti arvokkaalle terminaali rakennukselle käy? Tuleeko kulttuurihistoriasta historiaa? Sopisiko se uuteen asemakaavaan ja uusiin rakennuksiin vai maltetaanko näpit pitää erossa ja rakennus säilyttää? Toivon että Helsingin kaupungin valtuusto noteeraa tämän "takapajulaisen" eli Jyväskyläisen nuoren ehdotuksen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Hiukan tarkemmin ajateltuna kysymys kuuluu onko Malmin lentokenttä Helsingin kehityksen este. Siihen voidaankin lyhyesti todeta: ei ole.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Mirka Vainikka (SDP) esittää Puheenvuorossa Malmin lentokentän tuhoamista ja estää samalla keskustelun aiheesta omassa blogissaan.

Toimiva lentokenttä on paljon enemmän kuin museoitu asemarakennus. Päteviä argumentteja Malmin lentotoiminnan säilyttämisen puolesta riittää entuudestaan, joten en käy niitä tässä toistamaan vaan viittaan jo aiemmin esitettyyn:

http://www.malmiairport.fi/

En voi lakata ihmettelemästä niiden poliitikkojen järjen köyhyyttä, jotka eivät tajua toisen lentokentän arvoa pääkaupungille esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa Helsinki-Vantaan lentokenttä joudutaan sulkemaan liikenteeltä syystä tai toisesta.

On myöskin vaikea käsittää, miksi tervehenkisen ilmailuharrastuksen arvoa ei nähdä laajemmin koko maan edun kannalta ja Malmin lentokentän merkitystä sille.

Ei ole kauan siitä, kun Helsinki liitti alueeseensa osan Sipoota. Mitä sille kuuluu? Joko se on täyteen rakennettu?

Oma lukunsa ovat kiitoradan jatkeelle muuttavat lentomelusta valittajat, joilla epäilen olevan hengenheimolaisuutta Jollakseen muuttavien Santahaminan ampumamelusta valittajien kanssa. Sekä lentokenttä että varuskunta ovat olleet toiminnassa jo kauan ennen näiden valittajien syntymää, ja silti heidän pitää ehdoin tahdoin ängetä juuri sinne, missä saavat valittaa.

Muualla maailmassa joko arvostetaan pientä kenttää pääkaupungin läheisyydessä http://www.londoncityairport.com/ tai kadehditaan Helsinkiä sellaisesta, mutta jos Malmin lentokenttä tuhotaan umpeen rakentamisella, virhe on sen jälkeen peruuttamaton.

Vain moukat haluavat tuhota kulttuuriperintöämme. http://www.kotiseutuliitto.fi/malmin-lentoasema-yk...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Aamusta heti jo ihmettelin miten poliitikko ei voi sietää kommentteja. Hän ei sovi politiikkaan, jos ei kuuntele ketään muuta kuin itseään.

Kuinka moni päätöksiä tekevistä lie käynyt Malmin lentokentällä. Epäilen, että eivät aluetta edes tunne. Tekevät sokkopäätöksiä eivätkä usko tosiaasioihin, joita kentän alueesta on julkaistu pilvin pimein. Alueen maasto on sopimatonta rakentamiseen. Sopivampaa löytyy muulta Helsingistä paljon. Mikä siis estää näiden alueiden käyttämisen.

Golfarit voisivat matkustaa hiukan pidemmällekin pelaamaan ja ottaa heidän esim Talin maastonsa rakennuskäyttöön. Historiallinen lentokenttä on säilytettävä ja sitä voi hyvin kehittää monenlaisiin tarkoituksiin.

Malmin lentokentän ympäistö on ollut ulkoilualuetta ja siihen tarkoitukseen sitä tarvitaan ja luonnoltaan erikoista, joka myös ansaitsee säilyttämisen.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Vainikan puheenvuorossa ei ollut kommentointi mahdollisuutta siksi päädyin kirjoittamaan tämän. Itse olen pitkään harmitellut sitä että Suomeen otetaan mallia Yhdysvalloista missä kaiken pitää olla tehokasta ja utta sensijaan että mallia haettaisiin Euroopasta.

Käyttäjän JanneVasama kuva
Janne Vasama

Taitavat nuo lentomelusta valittavat olla pääasiassa muualta kuin Malmilta. Malmin lentokenttä on yksi Helsingin hiljaisista alueista.
http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/asuminen-ja-ympa...

Seppo Kauklahti

Joku hyötyy Malmin lentoaseman tuhoamisesta. Jos sinne tulee asuntoja Vvo.lle joku hyötyy. Jos Satolle toinen. Rakennusliikkeiden ja poliitikkojen yhteydet tiedetään.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Tämä korruptiiviselle haiskahtava yhteys olisikin hyvä selvittää. Myös Pajusen marjat tässä pussissa.

Timo Tuovinen

Tyhjiä kenttiä on ympäri Suomea. Joroinen, Kitee jne. Niin ei Malmilla tarvii olla kenttää, omat riskit noin vilkkaalla alueella.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Niinpä niin, ja tyhjiä asuntojakin on samoilla paikkakunnilla ympäri Suomea, tai ainakin halvemmat tontin hinnat...

Provoksi tarkoitettu trollauskirjoitus tällä kertaa.

Timo Tuovinen

Älä sit trollaa. Kyllä minun mielestä maan aluepolitiikan kannalta noille tyhjille kentille voidaan toimintaa siirtää. Ei se ole mitenkään järkevää lennellä siellä etelässä, jossa muu lentoliikenne on muutenkin vilkasta. Aivan varmaan malmin kentälle on kokonaisuudet katsoen monta järkevämpää käyttöä, jos ei vaan asuntorakentamiseen.
Eikäpä se ois huono juttu sekään jos tyhjät asunnot muualta suomesta saatas jotenkin hyödynnettyä.
Aivan älyttömänä näen kuitenkin tilanteen että kenttiä on, joiden toimintaa ei kukaan vastusta, niin pitää pitää kii yhestä kentästä.
Trollaasimista sen verran että tuo sun copy-paste kommentointi on enempi trollia.
http://danielmalinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2145...
http://setarkos.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214498-ma...

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Suomen pienkenttien eli lentoasemien ongelma on enimmäkseen matkustaja liikenteen vähyys ja haluttomuus helpottaa tavoitettavuutta (esin Tikkakosken lentokentälle pääsee pääasiassa henkilöautoilla ja takseilla), myöskin pienkentistä huolehtiva Finnvia on katsonut ettei pienkenttien matkustaja määrän kasvattaminen ole kannattavaa ja meneillään on pienkenttien alasajo mikä on surullista sekin. Näitä kenttiä ei kuitenkaan pelasta se toiminta Malminkentätä hajautettaisiin ympäri maata "autioille" lentoasemille vaan että niiden toiminnan ja kannttavuuden parantamiseen motivoiduttaisiin.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Malmin lentokentälle pääsee julkisilla välineillä. Mikä on myös hyvä asia.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #20

Autottomana ihmisenä selvitin että minun paljon helpompi ja halvempi tavoittaa Jyväskylästä Malmin lenttokenttä kuin lähempänä oleva Tikkakosken kenttä mikä aika outoa sinäänsä. Motivaation puute panostaa pienkenttiin on kuitenkin huolestuttavaa jos sitä nyt ylipäätään saa olla huolestunut jos ei ole edes varaa lentomatkustaa. Olen myös ihmetellyt että miksi Finnavia ei esimerkiksi anna Norwegianin tehdä reittilentoja vaikka edes suurimmilta pienkentiltä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Maailmalla on myös esimerkkejä hienostikin "grynderöidyistä" vanhoista alueista. Itse olen nähnyt Meksikon pääkapungissa Hipódromo-Condesan, jossa on säilytetty raviradan muotoja. Mutta onkohan Malmilla tarkoitus kunnioittaa vanhaa senkään edestä (pelkät säilytettävät rakennukset eivät riitä)?
http://www.mexicodesconocido.com.mx/hipodromo-cond...
http://www.chilango.com/general/nota/2011/02/03/el... (kuva 2)

Olen jonkun verran yrittänyt löytää netistä alkuperäisenä säilyneitä ja suojeltuja toimivia lentoasemakokonaisuuksia enkä ole sellaisia löytänyt. Niitä siis lienee harvassa jos ollenkaan.

Toisaalla esimerkiksi Britannian entisessä alusmaassa Intiassa on ymmärretty säilyttää UNESCOn maailmanperintökohteena kolme eri rautatietä. Ovatko päättäjämme täällä sivistysvaltio(?) Suomessa todellakin niin typeriä, etteivät ymmärrä liikenteellisten kokonaisuuksien kulttuurishistoriallista merkitystä?
http://whc.unesco.org/en/list/944

Malmin suunnittelualue ulottuu ymmärtääkseni varsin kauas itse Malmin lentoasemasta. Tällöin voisi nähdäkseni kompromissina olla arkkitehtuurikilpailu, jossa edellytetään lentoaseman säilyttämistä toimivana kokonaisuutena ja uudisrakennusten sopeutumista olemassa olevaan rakennuskantaan sekä maisemaan.

Tuolla tavoin varmastikin syntyy aiottua vähemmän asuntoja, mutta kenties hyvinkin kuuluisa ja arvostettu kaupunginosa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Hei pahoittelen ensin kommentointisi häviämistä, en itse osaa sanoa miksi se poistui kommenteista. itse en tee sensurointia joten tämä on harmillista, puheenvuorossasi esiintyy kuitenkin hyviä pointteja Malmista ja Pisarasta joita ihn hyvä miettiä. Sinulla on muutenkin erittäin hyviä ideoita Malmin alueen kehittämisesksi, suosittelen ihmeessä esittämään ideoitasi Helsingin kaupungille.
Edit
Kommentti #1 palautettu, kommenttisi oli siirtynyt jostains yystä hyväksyttäviin kommentteihin, asia ratkaistu.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Helsinki-Vantaan lentoliikenne alkaa olla sitä luokkaa, että Malmin veroista varakenttää jopa edellytetään IATA:n ohjeistuksissa. Nythän varakenttinä toimivat lähinnä Tampere tai Turku. Erilaisia pienkoneiden varalaskupaikkoja on siellä täällä, mutta kyllä sen kentän pitää tarpeen vaatiessa löytyä "jeteillekin".

Useimmissa maailman metropoleissa on vanhan kentän käytyä pieneksi rakennettu etäämmäksi se "varsinainen" kenttä, mutta vanhakin on säilytetty toiminnassa ja sitä jopa käytetään reittiliikenteessä. Esimerkiksi Bromma ja Arlanda, Heathrow ja Gatwick, Narita ja Haneda j.n.e.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Malmin lentokenttä on pantava maailmanperintökohteeksi- piste ! Tai edes Suomen - kaksoispiste !

Olarix Särmä

Valtioneuvosto on hyväksynyt Finavian vetäytymisen kentältä eikä uutta lentoasemaoperaattoria ole näköpiirissä. Kaupunki - maanomistaja - ei tule lentotoimintaa pyörittämään, vaan haluaa kunnon tuottoa. Mitä Malmilla siis suojeltaisiin? Kiitoratoja? Niistä on jo todettu, että 'muistumia' lentokentästä voidaan jättää esim. katuverkkoon. Lentoaseman hieno ympyrätalo on jo suojelukohde.

Pakko jälleen todeta, että jos Malmin kentän aktivistit olisivat aikanaan panneet tarmonsa uuden kakkoskentän perustamiseen esim. Porvooseen, siellä lennettäisiin jo. Vastenmielinen päättäjien ja kaupungin johdon haukkuminen ja Malmissa kiinni roikkuminen sen sijaan on viestinyt ympäryskunnille, että tätä porukkaa ei haluta ottaa missään vastaan. Niin makaa kuin petaa!

Susanna Oksanen

Kulttuurihistoriallisen, eurooppalaisessakin mittakaavassa arvokkaan toimivan kentän tuhoaminen asuinrakentamisella, tuhoaa myös harrastemahdollisuudet, eikä korvaavaa ole lähimaastossakaan... Kukaan ei ole halunnut edes puhua kentän rakentamisesta toisaalle, koska SE vasta kallista olisikin. Eräs tuntemani liikennepuolen insinööri sanoi jo monta vuotta sitten kaksi todella viisasta asiaa. Keep it simple, ja Toimivaa systeemiä ei ole järkeä purkaa ja rakentaa uudelleen. Millainen HÄPEÄ on suomelle tuhota eurooppalaisessa mittakaavassa arvostettu kenttä? Millaisen kuvan haluamme Suomesta antaa? Sen lisäksi on huomioitava , mikäli Vantaalla tapahtuisi brysselit, olisi Malmi kiireisimpien matkustajiien apuna muiden suurempien kenttiemme syöttöliikenteelle ainoa vaihtoehto pääkaupunkiseudulla. Voisimme pikemmin ajatella yhden kiitoradan pidennystä pienellä rahalla, jolloin sitä voisi vielä tehokkaammin käyttää tarvittaessa isommatkin koneet, kuin tuhota toimiva kokonaisuus ja olla rakentamatta uutta. Mitä kauemmas viemme harrastemahdollisuudet ja koulutusmahdollisuudet, sitä enemmän murennamme nuortemme mahdollisuuksia innostua lentämisestä, hakeutua sellaiseen ammattiin ja koulutukseen jota ei edes ihan jokapaikkakunnalla tarjota. Miten paljon tämä ala hyödyttääkään Suomea. Kenen etua tässä ajetaan? Suomen vai joidenkin yksittäisten henkilöiden, se ei liene epäselvää. Millainen päättäjä, ajaa muun kuin Suomen tai Suomen yhteiskunnan etua? Rakentaminen tontille ei ole myöskään halpaa koska se on suopohjaa, läheisissä varsin uusissa taloissa on havaittu maaperän elämisen takia tulleita vahinkoja. Asuntorakentaminen sille paikalle, ei siis siinäkään mielessä ole järkevää. Nyt olisi paljon syitä nähdä Malmin kentän arvo isommassa mittakaavassa, kuin vain Malmin alueen mittakaavassa. Nurkkakuntalaisuus ei kanna maailmassa pitkälle, eikä vie Suomea eteenpäin. Rakentakaa pääkaupunkiseudulle uusia asuntoja sinne, edullisemmin- missä maa kantaa paremmin. (Sinne missä ei ole suopohjaa)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Malmin suopohja voi tosiaan tuottaa ongelmia kuten kosteuden pyrkimistä perustuksiin ja routavaurioita. Myöskään korkeita rakennuksia ei suomaastoon kannata rakentaa ilman riittävän laadukasta paalutusta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Taitavat rakentajat suosia vaikeaa maastoa ja kalliita perustamiskustannuksia.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #21

Näin taitaa olla, esimerkiksi Jyväskylässä Lutakon korkeimmat talot rakennettiin suorasn täytemaalle ja nykyään kallistuma on kuulrmani mukasn viis senttiä Jyväsjärveenpäin minkä vuoksi puhutaan paljon Lutakon korkeimmasta asuinrakennuksesta että se kaatuu vielä Jyväsjärveen joku kaunis päivä.

Susanna Oksanen

Helsingin kaupunki
Yleisten töiden lautakunta
3.3.2015

Äänin 6–3: "Yleisten töiden lautakunta katsoo, ettei Malmin lentokenttäalueelle kaavailtua taajamatoimintojen aluetta tule totetuttaa.

Lautakunta esittää, että kentän osalta sevitettäisiin maankäytön uudet mahdollisuudet lentotoiminnan jatkamiselle."

Kiitän lautakuntatovereitani rakentavasta keskustelusta ja yhteistyöstä yli puoluerajojen.

Jarmo Nieminen
Puheenjohtaja

Toimituksen poiminnat